Purple Flower

'Making brands make sense' begint bij wie je bent, als merk én als leider.

Leaders become brands. Brands become leaders. And in the ideal scenario, they strengthen each other. We call this “making brands make sense”.

Leiders worden merken. Merken worden leiders. En in het beste geval versterken ze elkaar. Bij DartDesign noemen we dat: making brands make sense – het zorgen dat een merk klopt, relevant is en in alles gedragen wordt. En dat begint vaak bij wie er aan het roer staat. In een tijd waarin merken niet alleen worden beoordeeld op hun commerciële kracht, maar ook betekenis moeten hebben, wordt leiderschap steeds vaker de doorslaggevende factor in het succes. Sommige leiders belichamen zelf het merk; soms is het merk er al, maar heeft het leiderschap nodig om tot wasdom of een volgende fase te komen; en soms is het merk zelf de leider. In dit artikel sta ik kort stil bij deze 3 scenario’s.

1. Leiders die een merk zijn

Sommige leiders zijn het merk. Ze zijn het verhaal, de energie en het moreel kompas van hun organisatie.

  • Jitse Groen (CEO van Just Eat Takeaway.com) is niet bang om stelling te nemen – of het nu gaat over arbeidsvoorwaarden voor bezorgers of groeiambities wereldwijd.

  • Pieter Zwart (Coolblue) bouwde een merk dat bijna volledig op zijn persoonlijkheid en stijl leunt: eigenzinnig, servicegericht en met een obsessie voor klantgeluk.


Hun leiderschap:

  • Maakt merkwaarden voelbaar.

  • Geeft richting én herkenning.

  • Schept vertrouwen, ook als er kritiek is.


Maar: een te grote afhankelijkheid van één gezicht maakt een merk ook kwetsbaar. Wat gebeurt er als die leider vertrekt?

2. Leiders die merken bouwen

Niet elke leider is een merk, maar goede leiders bouwen er wel doelbewust aan.

  • Feike Sijbesma (ex-DSM) transformeerde een chemiebedrijf naar een wereldspeler in gezondheid en duurzaamheid. Zijn leiderschap stond symbool voor een nieuwe koers.

  • Sharon Hilgers (My Jewellery) maakte van een e-commercebedrijf een lifestylemerk, door community-denken en authenticiteit voorop te stellen.


Wat deze leiders doen:

  • Ze gebruiken leiderschap als cultuurkompas.

  • Ze koppelen strategie aan merkidentiteit.

  • Ze zorgen dat merkwaarden leiden tot gedrag, intern en extern.


Een merk is geloofwaardig als de leider het verhaal belichaamt.

3. Merken die leiders zijn

Sommige Nederlandse merken nemen een leidersrol in hun branche of maatschappij. Niet door marktaandeel, maar door visie, gedrag en positionering.

  • Tony's Chocolonely: Radicaal transparant over de misstanden in de cacao-industrie. Ze zijn hun missie.

  • Dopper: Meer dan een drinkfles; een merk met een duidelijk statement tegen plasticvervuiling.

  • Rituals (B Corp™): Positioneert zich internationaal met een eigen merkwereld, maar blijft dichtbij zijn Nederlandse roots en waarden.


Deze merken:

  • Nemen positie in.

  • Vertalen visie naar concrete actie.

  • Kiezen gedrag boven belofte.

En ook hier zie je dat het leiderschap achter de schermen een cruciale rol speelt in geloofwaardigheid en consistentie.

Conclusie - Merken en leiderschap zijn geen gescheiden werelden.

Een sterk merk vraagt om leiderschap dat coherent, betekenisvol en zichtbaar is.

Een sterke leider bouwt aan een merk dat resoneert, verbindt en relevant blijft.

Bij DartDesign geloven we dat merken pas echt werken als ze kloppen in gedrag, vorm en betekenis. Making brands make sense begint bij wie je bent — als merk én als leider.

Welke leider of merk zie jij als een voorbeeld van sterk merkleiderschap?

Laat het weten in de reacties of stuur me een bericht – ik ga graag het gesprek aan.

#leiderschap #branding #thoughtleadership #merken #makingbrandsmakesense #dartdesign #leadership #design #strategy